Het gebruik van cryptocurrency heeft de afgelopen jaren een indrukwekkende groei doorgemaakt, van een obscuur concept tot een bloeiende miljardenindustrie. Voor consumenten biedt cryptocurrency een hoop aan voordelen, van snelle en goedkope internationale transacties tot de mogelijkheid om te profiteren van de potentieel hoge rendementen op investeringen.
Toch is het niet alles goud wat er blinkt in de wereld van Crypto. Criminelen maken misbruik van de digitale valuta's en het gebrek aan regelgeving om illegale activiteiten mogelijk te maken, zoals witwassen van geld, drugshandel en ransomware-aanvallen. In de voortdurend evoluerende wereld van cryptocurrency is het belangrijk om te begrijpen hoe Know Your Customer (KYC) procedures niet alleen de veiligheid en regulering bevorderen, maar ook het vertrouwen van gebruikers kan vergroten. In dit artikel gaat KYC consultant Farhad Farzamfar hier dieper op in.
Wat is KYC?
KYC (Know Your Customer) is een essentiële procedure die door financiële instellingen wordt gebruikt om de identiteit van hun klanten vast te stellen en te verifiëren. Dit is van groot belang om het risico op frauduleuze transacties en illegale activiteiten te verminderen. Maar ook om te voldoen aan de wet- en regelgeving op het gebied van anti-witwaspraktijken en het bestrijden van de financiering van terrorisme.
KYC & Crypto
In de wereld van cryptocurrency, waar transacties vaak anoniem en gedecentraliseerd plaatsvinden, is KYC ook van groot belang. Het helpt cryptocurrency-exchanges en wallet-providers om te voldoen aan regelgeving en bepaalde risico's te minimaliseren. Door KYC-procedures uit te voeren kunnen ze ervoor zorgen dat hun platformen niet worden misbruikt voor illegale activiteiten, zoals het witwassen van geld of het financieren van terrorisme. Mocht er wel misbruik van worden gemaakt kan dit leiden tot hoge geldboetes.
KYC kan vertrouwen vergroten in Cryptocurrency
Door KYC toe te passen, kunnen cryptocurrency-uitwisselingen en -platforms de identiteit van hun gebruikers verifiëren. Dit betekent dat mensen zich moeten identificeren voordat ze transacties kunnen doen. Hierdoor wordt het lastiger om de boel te bedriegen. Het zorgt voor een soort filter, waardoor fraude minder kans krijgt.
Dit geeft gebruikers en investeerders een gevoel van veiligheid en vertrouwen, omdat ze weten dat het platform serieus is en zich houdt aan de regels. Het laat ook zien dat cryptocurrency niet het 'wilde westen' is, maar serieus genomen wordt als onderdeel van de financiële wereld. KYC draagt hierdoor bij aan het bouwen van een solide basis van vertrouwen in crypto, waardoor mensen met een gerust hart kunnen handelen.
KYC een noodzakelijk kwaad?
Sommige cryptocurrency-enthousiastelingen staan kritisch tegenover KYC vanwege privacy zorgen. Een valide punt. Toch valt het argument te maken dat het een noodzakelijk kwaad is in de strijd tegen illegale activiteiten. Zo worden er jaarlijks miljarden euro's in de cryptosector witgewassen en werden mensen voor miljarden euro’s opgelicht. Naast het beter in kaart brengen van deze activiteiten, draagt KYC er aan bij dat cryptocurrency een legitiem onderdeel kan worden van het financiële systeem.
Iets wat Europarlementariër Paul Tang (PvdA) ook aanvoert als hij gevraagd wordt over een wetsvoorstel dat onder meer witwassen via cryptomunten tegen moet gaan: "De sector is volwassen geworden en wordt met deze wetten ook als zodanig behandeld", zegt Tang. "De klant mag niet de dupe worden van cryptocriminelen, slecht opgezette crypto-projecten of houtje-touwtje IT-systemen. Deze wetten zijn een gamechanger voor de Europese investeerder."
Het Compliance Kompas
Het Compliance Kompas, jouw gids in de wereld van KYC/CCD. In deze rubriek nemen onze consultants je maandelijks mee op een diepgaande verkenning van boeiende onderwerpen binnen het domein van Know Your Customer (KYC) en Customer Due Diligence (CCD). Van de nieuwste regelgeving tot innovatieve technologieën, actuele inzichten en diepgaande analyses.