UPA-inrichting bij Pensioenfonds Heineken
Het Heineken Pensioenfonds (HPF) startte een traject om de verwerking van loon- en dienstverbandgegevens te moderniseren. Aanleiding hiervoor was de vervanging van een maatwerksysteem door Maia Collections en de overstap naar gegevensaanlevering via de Uniforme Pensioen Aangifte (UPA).
Voorheen werden mutaties afgeleid uit data die Heineken aanleverde. HPF wilde zeker weten dat de nieuwe inrichting zou leiden tot een volledige en correcte verwerking van gegevens – betrouwbaar én toekomstbestendig.
Aanpak van FITZ Pensioen & Leven
FITZ Pensioen & Leven werd ingeschakeld vanwege de inhoudelijke expertise op het gebied van UPA en Maia. HPF vroeg FITZ om als expert mee te kijken naar de kwaliteit en samenhang van de deelproducten, én om aanvullende ondersteuning te bieden bij de inrichting van het nieuwe proces.
De tijd die de verwerking van dienstverbandmutaties vergt is bovendien meer dan gehalveerd!
Arnoud Ringelberg, Manager Operations HPF
Werkzaamheden in de expertrol
Een Senior Consultant van FITZ voerde onder andere de volgende activiteiten uit:
Kennisoverdracht over UPA aan het team van HPF
Inrichting van Maia: opstellen van requirements en architectuur
Uitwerking van RFC’s
Onderzoek en documentatie van bevindingen
Werkzaamheden tijdens implementatie
Voor de implementatie stelde FITZ aanvullende specialisten beschikbaar:
Testbegeleider: coördineerde en bewaakte de volledigheid van de ketentests
UPA-testconsultant: analyseerde testbevindingen en ondersteunde gebruikers
Expert datakwaliteit: richtte maatregelen in voor het ontsluiten en borgen van UPA-gegevens
Resultaat voor HPF
De UPA-implementatie is succesvol afgerond. Sinds de nieuwe inrichting levert HEINEKEN maandelijks actuele gegevens aan via UPA, rechtstreeks vanuit SAP. Deze gegevens worden succesvol verwerkt in Maia Collections en vervolgens in Maia DBDC, waarvan de inrichting grotendeels behouden kon blijven.
De verwerking van UPA-berichten verloopt inmiddels stabiel en betrouwbaar. Na een intensieve controlefase heeft FITZ de rol overgedragen en is sindsdien adviserend betrokken gebleven.
HPF was al geruime tijd bezig met het vervangen van het oude proces voor het aanleveren en verwerken van dienstverbandgegevens. Toen Arnoud Ringelberg in juni 2020 begon als Manager Operations, was er nog maar beperkt tijd om het project tot een goed einde te brengen. In die fase werd FITZ gevraagd om te adviseren en te ondersteunen bij de implementatie.
Dankzij de nauwe samenwerking met het interne team is het gelukt om per 1 januari 2021 succesvol live te gaan. Inmiddels draait het nieuwe proces naar volle tevredenheid. De verwerking verloopt steeds soepeler en de benodigde tijd voor het verwerken van dienstverbandmutaties is meer dan gehalveerd.