2025 is alweer even van start en dat betekent dat de meeste financiële afdelingen druk zijn met het jaarwerk. Vaak is dit een intensieve periode waarin de financiële resultaten over het afgelopen (boek)jaar worden verzameld, verwerkt en gerapporteerd. Als FITZ hebben wij een AFAS-analysetool beschikbaar om dit proces te automatiseren. Benieuwd hoe dit werkt? In deze blog vertellen we je er meer over.
Automatiseer je jaarrekening met de AFAS-analyses van FITZ
FITZ heeft een team van 10 consultants die een geavanceerde set AFAS-analyses hebben ontwikkeld. Deze analyses zijn speciaal ontworpen om de financiële processen met betrekking tot de maand- en jaarafsluiting en accountantscontrole te automatiseren. Met deze analyses is het een kwestie van één druk op de knop om een volledige jaarrekening, inclusief de onderliggende dossiers, te genereren. Dit alles is in lijn met de PBC-lijst en uitgebreid gecontroleerd door onze lead consultants. Deze lijst wordt structureel geüpdatet en ingericht op de organisatie, zodat je er zeker van kunt zijn dat alles voldoet aan de benodigde normen.
Efficiëntie, flexibiliteit en kwaliteit
Wat maakt onze AFAS-analyses zo krachtig? De flexibiliteit van ons systeem stelt je in staat om na een correctieboeking simpelweg de gegevens te verversen. Vervolgens worden alle updates automatisch doorgevoerd en heb je de juiste output in een handomdraai gegenereerd. Dit bespaart niet alleen tijd, maar voorkomt ook handmatige fouten.
Deze analyses zijn niet alleen geschikt voor het opstellen van de jaarrekening, maar ook voor maandafsluitingen. Door maandelijks een helder en up-to-date overzicht te genereren, voorkom je dat je aan het einde van het jaar alles in één keer moet analyseren en corrigeren. Dit maakt het proces overzichtelijk, snel en minder foutgevoelig. Het overkoepelende doel van deze tooling is dan ook om zoveel mogelijk repeterende werkzaamheden te automatiseren. Dit bespaart tijd en kosten, terwijl de kwaliteit van je werk wordt verhoogd.
Onze unieke aanpak
Wat maakt onze aanpak uniek? Ten eerste zijn onze analyses ontwikkeld door consultants die niet alleen het systeem AFAS volledig beheersen, maar ook een financiële achtergrond hebben. Dit zorgt voor een perfecte combinatie van technische kennis en financiële expertise.
Daarnaast zorgen we ervoor dat jij als organisatie na de implementatie alle kennis in huis hebt om met de rapportages te werken. Het traject start altijd met een intake waarin we de inrichting in kaart brengen en vervolgens gaat de implementatie van start. In de eerste week geven we een workshop aan het financiële team om stap voor stap uit te leggen hoe de analyse werkt. Daarna zijn de consultants circa 2 uur per week aanwezig over een periode van circa 3 maanden om alles te implementeren, uit te leggen en over te dragen. We kiezen ervoor om dit te verspreiden over 3 maanden om zo niet op de planning van de afdeling en medewerkers te drukken. Afhankelijk van de wensen van de organisatie kan deze frequentie anders zijn. Naderhand staan we klaar voor het verhelpen van issues.
Meer weten?
Is het jaarwerk ook voor jouw organisatie een arbeidsintensief proces met veel handmatig werk en een hoge foutgevoeligheid? En maakt jouw organisatie gebruik van AFAS? We bieden je graag de mogelijkheid om een demo in te plannen. Tijdens deze sessie kan een van onze consultants je team de functionaliteiten live laten zien en direct vragen beantwoorden. Zo kunnen we samen ontdekken of onze oplossing ook voor jouw organisatie de toegevoegde waarde biedt die je zoekt.
Neem contact op voor meer informatie of om een demo in te plannen!