Ga naar de inhoud van de pagina
Zorg

Netwerk en Kennisdeling

Home Markten & Expertises Zorg Netwerk en Kennisdeling

Een belangrijke pijler in onze dienstverlening is het creëren van een landelijk netwerk van Zorgbemiddelaars en het stimuleren van kennisdeling. Daarvoor organiseren wij digitale ronde tafels en live bijeenkomsten. Ook delen wij graag onze naslagwerken met relevante ontwikkelingen op het gebied van Zorgbemiddeling.

Wil jij een seintje ontvangen zodra we weer een activiteit organiseren? Meld je aan via de knop 'aanmelden' hieronder.

Aanmelden

Het FITZ Zorg(t) Event komt terug!

Na het succes van de eerste editie is het FITZ Zorg(t) Event terug!

Het programma volgt nog.

Lees meer

Zorgbemiddeling verdient een podium!

Wij gingen op zoek naar initiatieven die het belang van goede zorgbemiddeling onderstreepten.

Wie won op 13 februari 2025 de FITZ Zorgbemiddeling Award 2024?

Lees het blog

Naslagwerken

We hebben inmiddels drie ronde tafels georganiseerd:

  1. Efficiënt komen wonen proces

  2. Triage/screening en urgentie bepalen

  3. Ontwikkelingen binnen het vak Zorgbemiddeling

  4. Systemen zorgbemiddeling

  5. Lege bedden

  6. Versterk de samenwerking tussen zorg en zorgbemiddeling

Wil jij de naslagwerken van deze bijeenkomsten ontvangen? Vraag deze aan via de knop 'opvragen naslagwerk ronde tafel'.

Opvragen naslagwerk ronde tafel

Archief

Efficiënt komen wonen proces

"Van lege woonplek naar komen wonen, hoe organiseer je dat zo goed en snel mogelijk?"

Hoe richt je als organisatie het komen wonen proces goed in? Hoe borg je daarin een snelle doorlooptijd, want elke dag extra leegstand heeft impact op cliënten die onnodig wachten op een woonplek en op de financiën van de organisatie. Hoe sluit je goed aan op de behoeften van cliënt (vertegenwoordiger), de locatie, (para) medische dienst en verwijzers. Niet te vergeten de facilitaire taken die rondom het komen wonen geregeld moeten worden. Hoe zorg je ervoor dat een cliënt goed land binnen de organisatie? Wat kan je van tevoren al regelen, wat moet de eerste dag en wat kan ook later met cliënt (vertegenwoordiger) geregeld worden?

Triage/Screening en urgentie bepalen

Welke informatie vraag je op en uit bij de cliënt (vertegenwoordiger) en verwijzers? Hoe en waar leg je de informatie vast? Hoe draag je het vervolgens goed over aan de zorg en behandelaren? Hoe werken jullie met de wachtstatussen en classificaties? Zijn er daarnaast nog interne afspraken om urgentie te bepalen en daarmee de volgorde van plaatsing?

Ontwikkelingen binnen het vak Zorgbemiddeling

Wat zijn de functie-eisen die jullie stellen, hoe worden zorgbemiddelaars nu ingewerkt/opgeleid en hoe zouden jullie dat het liefste zien? Hoe is de afdeling zorgbemiddeling gepositioneerd binnen de organisatie? Hoe digitaal werken jullie zorgbemiddelaars.

Workshops

Heb je de energie en inzichten uit onze workshops ervaren? Goed nieuws: deze workshops zijn nu ook los beschikbaar.

Of je nu behoefte hebt aan verdieping op een specifiek thema, of op zoek bent naar een interactieve sessie die past bij de uitdagingen binnen jouw zorgorganisatie – wij denken graag met je mee.

Waarom kiezen voor onze workshops?

  • Direct toepasbaar: Praktische inzichten waar je meteen mee aan de slag kunt.

  • Op maat gemaakt: Kies een bestaand thema of laat een workshop ontwikkelen die helemaal past bij jouw team.

  • Inspirerend teamuitje: Versterk de verbinding binnen je team op een leuke en interactieve manier.


Wil je weten wat we voor jouw team kunnen betekenen? Vul onderstaand formulier in voor meer informatie.

Ons aanbod

Positionering en uitdagingen ZBM in veranderende markt

Als zorgbemiddelaar beweeg je dagelijks in een uitdagend speelveld van verschillende partijen, belangen en dynamieken. Het is een vakgebied waarin samenwerking cruciaal is, maar waarin je ook regelmatig te maken krijgt met complexe vraagstukken en onbenoemde situaties.

Hoe zorg je ervoor dat jouw stem gehoord wordt en jouw expertise wordt erkend?
Hoe positioneer je jezelf als een sterke en betrouwbare schakel in de zorgketen?

In deze interactieve workshop krijg je de tools, kennis en inzichten om deze uitdagingen aan te pakken. Na afloop voel je je beter uitgerust om jouw rol met vertrouwen, effectiviteit en professionaliteit te vervullen.

Lege bedden problematiek

Met een wachtlijst van 20.343 mensen voor een plek in een VVT-instelling (Zorginstituut Nederland, 2024) is het nauwelijks voorstelbaar dat er intramurale bedden leegstaan. Toch gebeurt het. En dat vraagt om een gezamenlijke inspanning om te begrijpen waar het knelt – én wat we daaraan kunnen doen.

Deze workshop biedt inzicht in dit urgente vraagstuk. Maar meer dan dat: je krijgt praktische handvatten en inspiratie om actief bij te dragen aan oplossingen.

Met de juiste kennis én een frisse blik kunnen we leegstand terugdringen én de zorg vooruithelpen.

Klantreis

Tijdens deze interactieve workshop nemen we je mee in de persoonlijke reis van mevrouw Pietersen – een cliënt die het liefst zo lang mogelijk in haar vertrouwde omgeving blijft wonen. Samen verkennen we de uitdagingen, behoeften en kansen die zij, en anderen in vergelijkbare situaties, tegenkomen.

Wat kun je verwachten?
Inzicht in de klantreis. Praktische handvatten. Versterking van samenwerking. Inspiratie voor innovatie.

Data, ChatGPT en Robotisering

Ontdek hoe je als zorgbemiddelaar of cliëntadviseur data en AI kunt inzetten om je dagelijkse werkzaamheden te vereenvoudigen en te versterken.

In een wereld waarin technologie zich razendsnel ontwikkelt, staan organisaties voortdurend voor de uitdaging om efficiënter, innovatiever en veiliger te werken. Ook binnen zorgbemiddeling is de behoefte aan tijdwinst en heldere communicatie groot.

Tijdens deze interactieve sessie nemen we je mee in de wereld van data en AI. Je ervaart hoe deze technologieën jou kunnen ondersteunen – en hoe ze jouw werk kunnen transformeren.

Behoefte aan tijdelijke inzet of even sparren?

André van Ommen

Accountmanager - FITZ Zorg